جستجو

انواع گاز یخچال

با رادیکال امداد تا انتهای این مقاله همراه باشید . 

انواع گاز یخچال

انواع گاز یخچال

امروز انواع گاز یخچال بسیار زیاد شده است و گازهایی که برای شارژ یخچال وجود دارای برند و مارک های متنوعی هستند که بسته به نوع یخچال گاهی ممکن است تغییر کند.

بعضی از انواع گاز یخچال که در گذشته بسیار رایج بوده امروزه دردسترس نمی باشد.

به صورت کلی گاز یخچال های معمولی، سیالی است که عمل خنک سازی را در یخچال، فریزر چه در سایزهای معمولی و چه صنعتی بر عهده دارد و انجام می دهد.

در این مقاله سعی داریم با انواع گاز یخچال شما را آشنا کنیم.

تعدادی از انواع گاز یخچال:

  • گاز مبرد R11 فریون
  • گاز مبرد R12 فریون
  • گاز مبرد R-141a
  • گاز مبرد R-402a
  • گاز مبرد R-404a

انواع گاز یخچال مورد استفاده خانگی

انواع گاز یخچال مورد استفاده خانگی

آیا می دانستید: گاز یا مبرد وظیفه خنک نگه داشتن هوای یخچال شما را بر عهده دارد؟ از یخچال های کوچک گرفته تا یخچال های دو در و فریزر، همه آن ها دارای گاز مبرد هستند که به حفظ دمای خنک در داخل کمک می کند در این  مقاله به نقش مبرد و همچنین انواع گازهای مورد استفاده در یخچال می پردازیم.

در اینجا ممکن است برای شما سوال پیش آید چه زمانی به شارژ گاز یخچال نیاز دارید و یا از کجا بفمیم که یخچال ما به گاز نیاز دارد، خب گاز یخچال جز اصلی ترین قسمت یخچال در عملیات خنک شدن یخچال شما می باشد و بنابراین بسیار مهم است که حواس شما در این مورد بسیار زیاد باشد.

همچنین دقت کنید که اگر عواملی چون یکسره کار کردن موتور یخچال، یخ زدن مواد غذایی و یا نشتی آب و یا حتی مصرف بالا انرژی شدید روبرو شدید،  سریعا با یک تیم متخصص در این زمینه تماس بگیرید تا این مشکل های ایجاد شده را یرسی کنند و اگر یخچال شما به شارژ گاز نیاز داشت، این اقدام را برای یخچال شما انجام دهند.

خواندن مقاله
علت خارج نشدن یخ از یخساز سامسونگ

 

گاز یخچال و یا تعمیر دیفراست یخچال

گاز یخچال و یا تعمیر دیفراست یخچال

به دلیل عدم شناخت اجزای یخچال گاهی این اتفاق میفتد که مشکل دیفراست یخچال را با عدم گاز و یا کمبود آن در یخچال اشتباه می گیرند برای آشنایی بیشتر با اجزای یخچال و همچنین آگاهی از این که چه زمانی یخچال سامسونگ شما نیاز به تعمیر دیفراست یخچال سامسونگ دارد بهتر است مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

همچنین می توانید تعمیر یخچال سامسونگ  خود از تیم متخصص رادیکال امداد کمک بگیرد و می توانید با شماره های  ۰۹۳۵۹۳۸۹۷۹۲ | ۰۲۱۵۵۷۹۸۹۹۲  تماس بگیرید.

 

ماده ی مبرد و انواع گاز یخچال

 

یکی از اصلی ترین قسمت یخچال و فریزر، سیستم‌های برودوتی همان، گاز مبرد است. وظیفه اصلی این گازها با استفاده از تبخیر و میعان، خنک کردن محفظه داخلی یخچال و یا فریزر  است. بخار مبرد در کمپرسور فشرده می‌شود و به صورت بخار داغ به لوله‌های کندانسور انتقال داده می‌شود، بخار داغ در کندانسور گرمای خود را از دست داده و سپس با افزایش حجم در شیر انبساط، بخار مبرد تبدیل به مایع خنک می‌شود و در لوله‌های اواپراتور جریان می‌یابد، در داخل لوله‌های اواپراتور، گرمای اجسام و یا مواد غذایی داخل کابین یخچال را می‌گیرد و مجدد به بخار تبدیل می‌کند.

مبرد مایع یا سیالی است که در یخچال برای جذب گرما از محیط و انتقال آن به یخچال دیگر استفاده می شود. تبرید یا تهویه مطبوع را فراهم می کند و اغلب آن ها را در تهویه مطبوع و فریزرها پیدا می کنید

اکنون که می دانیم مبرد چیست، سعی می کنیم بفهمیم که چگونه در یخچال کار می کند

 

یخچال و مبرد چگونه کار می کنند؟

یخچال و مبرد چگونه کار می کنند؟

گاز مبرد نقش مهمی در عملکرد یخچال دارد. گاز مبرد تحت یک سری فرآیندهای تبخیر (مایع به گاز) و تراکم (گاز به مایع) قرار می گیرد. در طول این چرخه، گرما را بیرون می‌کشد و دمای داخل یخچال را خنک نگه می‌دارد.

خواندن مقاله
تعمیرکار یخچال سامسونگ

اجازه دهید به شما کمک کینم تا آن را بهتر درک کنید. همه ما می دانیم که کار اصلی یک یخچال یا هر وسیله خنک کننده، تبرید است. این بدان معناست که باید اجسام داخل یخچال را خنک نگه دارد و این تنها زمانی قابل دستیابی است که مایع سرد به طور مداوم در اطراف جسم عبور کند.

ما در مورد دو جزء حیاتی یخچال صحبت خواهیم کرد، یعنی یک دستگاه دریچه گاز و یک کمپرسور.

دستگاه دریچه گاز دستگاهی ساده است که در قلب یخچال قرار دارد. با این حال، در اکثر یخچال ها، یک لوله مویرگی به عنوان یک دستگاه گاز کار می کند.

مبرد در حالت مایع از این دستگاه دریچه گاز یا لوله مویین عبور می کند. این دستگاه مانع از جریان می شود و در نتیجه باعث افت شدید فشار می شود. در اثر این افت فشار، نقطه جوش مبرد کاهش یافته و شروع به تبخیر می کند.

از آنجایی که گرمای مورد نیاز برای تبخیر وارد مبرد می شود، دمای آن نیز کاهش می یابد.

مرحله بعدی در چرخه مبرد، عبور این سیال سرد از روی جسمی است که نیاز به جذب گرما دارد. در طی این فرآیند جذب گرما، مبرد بیشتر تبخیر شده و به بخار خالص تبدیل می‌شود. این فرآیند با موفقیت تبرید مورد نیاز یخچال را تولید می کند.

برای تکرار این فرآیند بارها و بارها، این مبرد بخار کم فشار باید به حالت قبلی برگردد. این بدان معناست که باید به حالت مایع پرفشار که قبل از ورود به دستگاه دریچه گاز بود بازگردد.

این زمانی است که کمپرسور یخچال وارد کار می شود. کمپرسور فشار را به مقدار اولیه خود افزایش می دهد. با این حال، گاز را همراه با فشار فشرده می کند و در نتیجه دما را نیز افزایش می دهد. این اجتناب ناپذیر است.

خواندن مقاله
تعمیرکار یخچال

حالا مبرد دوباره به بخار پرفشار رسیده است. مرحله بعدی در اینجا تبدیل مجدد آن به حالت مایع است و برای این کار به مبدل حرارتی دیگری نیاز دارید. می توانید این مبدل حرارتی را که در خارج از یخچال نصب شده است پیدا کنید. این گرما را به محیط اطراف آزاد می کند و باعث می شود بخار به مایع تبدیل شود. در نهایت دما تا حد نرمال کاهش می یابد.

مبرد اکنون دوباره به حالت اولیه خود یعنی مایع پرفشار بازگشته است. این چرخه ای است که بارها و بارها برای تبرید مداوم تکرار می شود و از این رو سیکل فشرده سازی بخار نامیده می شود.

به طور کلی وظیفه گازها این می باشد که  که گرمای موادغذایی و هر آنچه داخل یخچال می باشد را بگیرند و به بیرون منتقل کنند.

 

انواع گاز یخچال مورد استفاده شده در یخچال های خانگی و صنعتی کدامند؟

انواع گاز یخچال مورد استفاده شده در یخچال های خانگی و صنعتی کدامند؟

در ابتدا، از سال 1800 تا 1920، در انواع گاز یخچال ها، گازهایی بودند که به شدت سمی، مخلوطی از کلر، فلوئور و کربن بودند. با این حال، پس از کشف مضر بودن این مواد برای جو، در حدود سال 1970 حذف شدند و گازهای دیگری جایگزین آن ها  شدند.

در واقع انواع گاز یخچال بسیار زیاد می باشند ولی در حال حاظر بیشترین گاز های مورد استفاده در یخچال های خانگی عبارتند از R600  و همچنین R134 هستند.

این دو مدل گاز بیشترین مصرف را در یخچال های خانگی امروزی را دارا میباشند که در جایگزین گاز R12  شده اند.

در حدود 15 الی 20 سال گذشته تنها گاز مصرفی در یخچال های خانگی فقط آر 12 بود که بخاطر مضرات زیست محیطی و خطرات اشتعال ور شدن رفته رفته کنار گذاشته شد و جایگزین شد.

 

در اینجا بهترین و پرطرفدارترین گازهای مورد استفاده در یخچال و فریزر و انواع گاز یخچال را نام می بریم:

  • گاز R600A
  • گاز R134A
  • گاز R410
  • گاز R22
  • گاز R404
  • گاز R290
  • گاز R401
  • گاز R507

 

5

پست های اخیر

با گارانتی رضایت مشتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست خدمات

به زودی با شما تماس خواهیم گرفت